
להתחבר למתבגר: הילד, המבוגר, והמוזיקה שמעבר למילים
בטיפול נעשה איזון בין עבודה בתוך המוסיקה ותהליכי ההפקה והיצירה לשיחות פסיכותרפיה בדומה לטיפול פסיכולוגי, במטרה לעזור בתהליך עמוק ומשמעותי
אני מטפל במוזיקה (MA) משנת 2013, יוצר, מפיק ואבא ל-4 ילדים מופלאים.
כילד שגדל בבית רציונלי עם אבא מהנדס ואמא רופאה מוזיקה תמיד הייתה הערוץ שלי לנפש, לתקשורת, ליחסים, העצמה, וחום. מרחב לביטוי, חזרה הבייתה והרגשה שאני חי.
עם תואר I בפסיכולוגיה ותואר II בטיפול במוזיקה (התמחות בבריאות הנפש) טיפלתי לאורך השנים במגוון מוסדות בניהם משרד הביטחון, ביטוח לאומי, קופ״ח כללית, בריאות הנפש, בתי ספר ועוד. הנחיתי קבוצות וסדנאות בארץ ובעולם, בניהם הכנס האירופאי לטיפול במוזיקה, פסטיבלים וכנסים.
בשנת 2015 הקמתי את הקליניקה – סטודיו לטיפול רגשי דרך תהליכי יצירה ופסיכותרפיה, בהם אני מלווה בני נוער, מבוגרים והורים דרך שיחה, נגינה, האזנה למוזיקה, כתיבה, הלחנה או הפקה מוזיקלית.
המוזיקה היא ערוץ בלתי אמצעי לעולמות הנפש שמעבר לסיפור הרגיל שאנו מספרים לעצמינו על עצמינו. היא מאפשרת מגע עם דפוסי עומק שורשיים כגון האופן שבו אנו יוצרים יחסים ומרגישים את עצמינו ועם האחרים בעולם.
כל יום אני רואה איך המוזיקה יכולה לפתוח שערים נעולים, לחבר לעוצמות ולאפשר נשימה ורווחה.
לעבד את מה שעוברים במרחב בטוח ומוגן
הקבוצה מאפשרת ׳פשוט להיות׳ בצורה שמתאימה לי, עם או בלי מילים
מוזיקה מחברת רגשית ונוגעת מבפנים
ברבדים הגלויים והנסתרים
מבלי שצריך לחשוף או להראות
יותר ממה שמתאים לי
להעיז. להשמע. להתחבר.
הביטוי שלי שמעבר לפחדים, המעצורים והחששות.
מי אני כרגע, וגילוי, תעוזה ומחקר של מי שאני רוצה להיות
התפתחות ביחסים ובתקשורת שלי עם העולם
תקשורת עמוקה מתחילה תמיד מעבר למילים.
אני והעולם. משחקיות. הדדיות. מקום. גבולות בטוחים.
חיבור להשראה ולעוצמות
החלקים הבריאים שבנפש שנותנים כוחות, תקווה, כיוון ותשוקה
שיהדהדו לשאר החלקים בחיי
♪ נתנסה במשחקיות עם בנגינה ובקול (ללא צורך בידע מקצועי במוזיקה)
♪ נשתף שירים משמעותיים
♪ נחקור כתיבה אינטואיטיבית
♪ העמקה במרחב מוגן, קשוב ומכיל
פרטים נוספים
♪ אין צורך בידע מוזיקלי מקדים כדי להשתתף (אך הוא בהחלט מבורך ויתקבל בברכה)
♪ מוגבל ל- 12 משתתפים
אין צורך לדעת לנגן, אך טיפול במוזיקה בהחלט פונה למי שיש לו חיבור למוזיקה – כמאזין, מבצע או ״משחק״ במוזיקה (“Playing Music”).
זהו תפקידי כמטפל וכמוזיקאי להנגיש את המוזיקה לכל מי שזו השפה שלו – בין אם דרך הרחבת שיר שהתחלת לכתוב או להלחין, הרחבת המשמעות שיש לשיר או קטע מוזיקלי מסיים עבורך, לימוד נגינה או שירה ממקום של הרחבת הביטוי הפנימי, הפקה והקלטה מוזיקלית, ועוד.
מהיבט המדעי, פעמה מוזיקלית בסיסית פועמת בליבנו מלידה. אנו הולכים במקצב, ומחקרים מצאו שהתקשורת הראשונית בין אם לתינוק היא תקשורת מוזיקלית (מקצב, טונציה וכו׳). אין צורך להיות ״מוזיקאי״ כדי להתחבר לשפה של המוזיקה. כמובן שמי שמתעמק במוזיקה כשפה וכדרך חיים יכול מאוד להתחבר.
כל מפגש יראה קצת אחרת. נעבוד דרך נגינה, אלתור, כתיבה, שירה, קוליות כדי להעצים ולהתחבר לחלקים העמוקים של הנפש. יהיה מקום גם לשיתוף במילים.
כולנו מורכבים מחלקי עצמי שונים: האינטלקט שמבין, הרגשות הגועשים, ההשראה הרוחנית, המבוגר האחראי הלילד שמניע את התשוקה והרצון. לעיתים בין החלקים השונים יש קונפליקטים שגורמים לבלבול, סבל הצפה ומצוקה. העצמי היוצר שבנו מחבר בין כל החלקים באופן אינטגרטיבי, שלם ומחובר. עבורי, מוזיקה היא ערוץ שדרכו אני מפתח ומרחיב את העצמי היוצר שבי.
בעבר עבדתי עם קופות החולים אך כיום כבר לא. אני כן ספק מורשה של משרד הביטחון במידה וזה רלוונטי. לגבי חברות ביטוח פרטיות יש צורך לבדוק באופן אישי מול הפוליסה שיש לכם – בקטגוריה של טיפולים פרא רפואיים בהרחבה שנקראת טיפולים בהבעה וביצירה או טיפולים באמנויות
בטיפול נעשה איזון בין עבודה בתוך המוסיקה ותהליכי ההפקה והיצירה לשיחות פסיכותרפיה בדומה לטיפול פסיכולוגי, במטרה לעזור בתהליך עמוק ומשמעותי
הדבר שאנחנו הכי פוחדים ממנו הוא המוות. סוף החיים. הרגע שבו זה הכל יגמר. אנחנו משקיעים המון אנרגיה בהמנעות מהמוות. למעשה המוות הוא שער לחיים
בטיפול נעשה איזון בין עבודה בתוך המוסיקה ותהליכי ההפקה והיצירה לשיחות פסיכותרפיה בדומה לטיפול פסיכולוגי, במטרה לעזור בתהליך עמוק ומשמעותי
אחת ולתמיד – מה זה ADHD, מה עוזר, ואיך זה נראה עם מוזיקה בטיפול? שקשיי קשב וריכוז הופכים למתנות הקצב והריקוד
טיפול בטראומה והפרעת דחק פוסט טראומטית יכול לקבל רכות ומקום שמשלבים בו עבודה עם מוזיקה. אפשר להשמיע שירים, לנגן, לכתוב ולשיר.
השראה הכרחית שרוצים להכנס לתהליך יצירה. בניגוד לדעה הרווחת, לא חייבים לחכות ש״תנחות ההשראה״ ואפשר להגביר באופן מודע ומחובר את ההשראה שבחיינו