״מעבר לרעיונות של לעשות נכון או לא נכון ישנו שדה
אפגוש בך שם״
- רומי
בני נוער נמצאים באחת התקופות המורכבות – אינטגרצייה של הילדות עם הבוגר המתגלה וגיבוש הזהות האישית.
מצד אחד – ילדים שמגלים את העולם הגדול ורוצים לחוות, להרגיש, להנות ולממש את הכל: גילוי היכולות, הכוח, המיניות ועוד.
מהצד השני – גילוי הדרישות שעולם המבוגרים מציב בפניהם – עבודה קשה בלימודים, מאמץ שנדרש כדי להשיג דברים, תחרותיות, השוואות, יחסי כוח, דינמיקות מורכבות בין חברים ומורים, וקירות שהעולם מציב בפניהם.
כל כך הרבה דרישות חדשות ורגשות שצפים. לדבר עם אחרים – מביך. לדבר עם עצמי עוד יותר מביך. עולמם הרגשי לרוב מוצף או מודחק והם מחפשים גירויים חזקים כדי להרגיש חיים ומשמעותיים ויחד עם ההשוואות מתפתחת הבושה ויחד איתה גם ההסתרה. נראה שהגישה לעולמם הרגשי מורכבת ואינה ברת השגה – במיוחד דרך האופנים הישירים כמו שיחה ומילים.
במקביל בתקופה זו מתרחב החיבור שלהם לעולם של המוזיקה. בני נוער רבים שומעים שירים ואמנים שהם מתחברים אליהם, עוקבים אחרי אמנים, מתחילים ללמוד לנגן על כלי או נפתחים לשירה. למה זה קורה במקביל?
מוזיקה היא ערוץ שדרכו בני הנוער מתחברים לעצמם בתקופה שבה אין כמעט דבר שיכול לעשות זאת, ואצל כל אחת ואחת זה נראה אחרת
הזדהות עם שירים וטקסטים – שירי אהבה, שירי מחאה, שירי מרד ושירי זעקה. שירים הם דרך ׳לגיטימית׳ להשמיע את הקולות הלא לגיטימיים – מה שמרגישים, מה שרוצים, רגשות ותחושות של בלבול, התרגשות והצפה.
נגינה בכלי – אין דבר שמהדהד אותי יותר מלנגן על כלי ולשמוע אותי במרחב. בין זה גיטרה חשמלית, קלאסית בליווי שירה, פסנתר או ביטים אלקטרוניים על פאדים. זה מגניב, זה נוגע, וזה זה שלי. ואפשר לחלוק את זה (=אותי) עם אחרים – להעלות הקלטה, סרטון או קטע שאני מופיע בו.
כתיבה – לא תמיד הם משתפים אותנו המבוגרים, אבל בני נוער רבים כותבים. שירים על רגשות, חוויות, סיפורים שהם עוברים ופנטזיות שהיו רוצים לממש. בטיפול במוזיקה אנחנו יכולים לחלוק את הכתיבה, לארגן אותה לשיר ואף להוסיף לה לחן וצבע אישי דרך הפקה מוזיקלית.
שירים הם דרך ׳לגיטימית׳ לדבר על מה שעובר עלי – אם אמנים גדולים עושים את זה (וגם מתפרסמים דרך זה) זה לגיטימי גם עבורי. ויש סיכוי שזה גם יתקבל ואקבל על זה פידבק.
הפקה ויצירת מוזיקלית בלופים (אקוסטיים / אלקטרוניים) – שבני נוער מגלים כמה פשוט בימינו ליצור מוזיקה מקצועית בשכבות זה מרגש ומדליק אותם. עולמות של צלילים שדרכם אפשר לצלול, ליצור ולהתבטא.
איך זה טיפולי?
ארגון הרגש דרך מבנה וצורה – כדי שמוזיקה תשמע טוב צריך לאזן בין השינויים והריגושים שיש בה לבין הארגון והמבנה של הקטע. כשאין מבנה – הרגש מציף וזה מתפרק (לא נשמע טוב). שהמבנה נוקשה הקטע נשמע חסר רגש ומשעמם.
חיבור אל המוטיבציה הפנימית ולקיחת אחריות באופן שאינו נוקשה – זה מתסכל לגלות שצריך לארגן את הרגש במבנה, את כולנו, אך זהו האתגר הגדול ביותר של גיל ההתבגרות (שלא תמיד נגמר ב׳גיל ההתבגרות׳). אבל – שמדובר במוזיקה שלי – אני רוצה את זה ובוחר בזה ב- 100%. אני רוצה שזה יצא טוב – שזה יהיה שלי. וכשאין דבר חיצוני שמאלץ אותי לעשות את זה אני מוכן להתאמץ כדי שזה יצליח. בהדרגה אני לומד להבין את המשמעות של האתגרים שבדרך ומוכן להתמודד איתם – כי זה חשוב לי. מעבר לזה שזה פשוט כיף ומרגש ליצור מוזיקה!
החזרת השליטה העצמית והחופש לחקור ולדייק את מה שנכון עבורי – זה שלי! כשזה שלי אני יכול לחקור קצוות מתוך חופש ולא מתוך הכרח או צריך. ומחקר מתוך חופש מוביל לויסות עצמי שהוא מתוך בחירה פנימית: איפה אני צריך יותר מבנה, איפה יותר רכות, איפה יש מקום לזעקה שבי (עם הגיטרה החשמלית) ואיפה נכון לי לתת מקום לדממה ולהשתהות.
האיכויות האלו הן איכויות ׳מוזיקליות׳, ויש להן הקבלות ב׳חיים האמיתיים׳ כאיכויות שמתגלות בחיי. דרך המוזיקה ותהליך היצירה אני לומד לאזן ולווסת אותן.
מה עוד טיפול במוזיקה יכול לאפשר?
התרחבות המיכל הרגשי – רגשות מבקשים מקום. כשאין להם מקום הם מציפים אותנו ומנהלים את פעולותינו. כשיש להם מקום הם עוברים עיבוד ומשתחררים. הם מקבלים מקום כ׳חלק מ׳ איתנו ולא ׳אנחנו׳. מוזיקה היא כלי להרחבת המיכל הרגשי שלנו.
עד והד – כשיש איתי אדם נוסף בתהליך היצירה, הוא נותן לי תוקף ומאשר אותי (עד). ברובד הרגשי הנוכחות של אחר בחדר יכולה לאפשר לגיטימציה לחוויה של תחושות שלא נתתי להם מקום עד כה בחיי – בין אם זה בושה, אשמה, כעס, תסכול או בלבול, ובין אם זה גאווה, התרגשות, חיבור רוחני ושמחה.
האחר שאיתי בחדר יכול גם להדהד את המוזיקה שלי וכך לעזור לי לשמוע ולראות את עצמי (הד – מודעות וחיבור לעצמי). הוא יכול גם לעזור לי להתרחב ולגלות חלקים שקיימים בי שעוד לא הכרתי. זה יכול לקרות גם ללא מילים ודרך המוזיקה עצמה: רעיונות חדשים, ארגון של הקטע בצורה שנשמעת טוב יותר, עריכה של הטקסט או סאונד שפתאום מהדהד לי בצורה נעימה ומרגשת.
למצוא את המילים – מפגש דרך המוזיקה יכול לתמוך בבניה של קשר משמעותי בטיפול. קשר משמעותי מזמין שיתוף ועיבוד מילולי לחוויות החיים ומהווה ערוץ שדרכו נוכל להבין טוב יותר את עצמינו, את יחסינו עם העולם ולייצר טרנספורמציה משמעותית בחיינו.
טיפול במוזיקה מאפשר ביטוי אישי ויצירה של משמעויות אצל מתבגרים שחווים בדידות וניתוק.
הוא פותח מרחב לבניה חדשה של העצמי בתקופה המורכבת של ההתבגרות.