קשיי קשב וריכוז (ADD / ADHD) וטיפול רגשי במוזיקה

מתבגרים מוזיקה מתבגר נערים טיפול רגשי מוזיקאי מוזיקאים קשיי קשב וריכוז הפרעת ADHD ADD טיפול רגשי אישי

מי הם האנשים המתמודדים עם קשיים בקשב ובריכוז, כיצד ניתן לעזור להם וכיצד נראה תהליך טיפולי במוזיקה?

מאפיינים של אנשים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז

ילדים, בני נוער ומבוגרים רבים מתמודדים עם קשיים בקשב ובריכוז. האתגרים המרכזיים כוללים שלושה מרכיבים שעשויים להופיע בנפרד או במקביל, כך שביטויי הקושי משתנים בין אנשים שונים.

קשיים בקשב: פיזור בתשומת הלב, קושי להתמקד במידע או בגירויים רלוונטיים, חוסר הבחנה או התעלמות ממידע או גירויים ומוסחות גבוהה המפריעים לתפקודו של האדם.

היפראקטיביות: פעלתנות-יתר שאינה תואמת את המצב ומפריעה לתפקודו של הפרט ולסביבה.

אימפולסיביות: קושי לשלוט בדחפים, המפריע לתפקודו של הפרט ועשוי להפריע גם לסביבה.

חשוב לזכור שרוב האנשים המתמודדים עם קשב וריכוז הם בעלי אינטליגנציה תקינה ואף גבוהה, יצירתיים ורגישים מאוד.  בעקבות זאת יש להם יכולות מיוחדות שאין לאנשים אחרים, והאתגר הגדול ביותר שלהם ושל סביבתם הוא למצוא את דרכם הייחודית לביטוי ולמימוש עצמי.

כיצד ניתן לתמוך ולהתחזק?

קבלה עצמית וחיזוק הערך העצמי

האתגרים של המתמודדים עם קשב ובריכוז עשויים לגרום להם לחוות תסכולים מהחברה, פידבקים שליליים, חוויות של חוסר הצלחה או מסוגלות ובעקבות כך ירידה בערך ובדימוי העצמיים. מכיוון שלרוב הם בעלי תכונות אישיות מופלאות, עליהם ללמוד להכיר את עצמם – עם הקשיים ועם היתרונות. כאשר אני מכיר את עצמי אני יודע במה אני טוב ובמה אני פחות טוב, ובהתאם מתכוונן לרמת הציפיות שלי מעצמי ומהסביבה בסיטואציות שונות. לדוגמא, אדם יצירתי עשוי לחוות הצלחה במרחבים הדורשים יצירתיות וגמישות מחשבתית, ביצירת קשרים חברתיים ובהתאם לקבל פידבק חיובי ובונה מעצמו ומסביבה. הכרות מובילה לקבלה והשלמה, ואלו מובילים לשקט פנימי שמאפשר מימוש של מי שאני בעולם.

בניית סביבה חיצונית מתאימה

לעיתים הקושי המרכזי נמצא בסביבתו של האדם: אין מותאמות בין האדם לסביבתו. ״כולם גאונים, אך אם תשפטו דג על פי יכולתו לטפס על עץ הוא יחיה כל חייו באמונה שהוא טיפש״ (אלברט איינשטיין). כשאדם חווה הרבה ביקורת וחוויות של חוסר הצלחה הוא מסיק שמשהו לא בסדר אצלו, שאין לו יכולות ושהוא ״לא טוב״. אין אנשים ״לא טובים״ – יש אנשים שלא פגשו אותם. אישתי שיתפה אותי שכאשר הייתה בתיכון היא נכשלה בבגרות 3 יחידות מתמטיקה והייתה בטוחה שהיא גרועה בזה. אחרי התיכון היא השלימה בגרות אקסטרנית עם מורה שהיה מעולה עבורה: הוא הבין כיצד היא לומדת טוב. היא הוציאה 100 בבחינה – ובקלות.

אנשים אלו זקוקים יותר מאחרים לסביבה שתאפשר להם חקירה במרחב. הם לרוב סקרנים וזקוקים לגלות את האופן שבו הם נעים את התנועה הייחודית שלהם. לדוגמא, כשיש להם הרבה משימות הם לאו דווקא יספיקו פחות משימות מאחרים אך הם יבצעו אותם באופן מבוזר שאינו בהכרח רציף וליניארי. יש להם את הדרך שלהם לדברים. בנוסף הם לרוב יפרחו בסביבה שתאפשר להם ביטוי והרחבה של היצירתיות שבהם – אמנויות, דרמה, מוזיקה, נגרות ועוד. הם יכולים להצטיין בעיצוב גרפי, משימות ניהול שדורשות ראיה רחבה וגמישות מחשבתית, מחקר עומק של תחום ספציפי ועוד. מה שחשוב הוא שזה יעניין אותם! כשיש עניין והדבר אינו נכפה מבחוץ הם יכולים לפרוח. הרבה פעמים זה תלוי גם בקשר בינאישי ובעיבוד רגשי של הדברים. כשהם מרגישים שיש להם מקום – הם לרוב מאוד מתמסרים ונוכחים בדבר.

ככל שהסביבה מותאמת יותר לאדם ספציפי קיים סיכוי גבוה יותר לכך שהוא יחווה הצלחה ובהתאם יבנה את הערך העצמי שלו, המוטיבציה הפנימית, והיכולת להתמיד ולא לוותר גם במצבים קשים.

״לדבר את הקושי ואת המסוגלות״: תיווך מותאם בין האדם לסביבה ובין הסביבה לאדם

כולנו חווים תסכול כשאנו חשים שאין לנו מקום, שלא רואים אותנו ושאין לנו סיכוי להצליח. ברוב המקרים נרגיש אחרת כאשר נחווה שיש לנו מקום, שרואים אותנו וכשיש לנו סיכוי להצליח. תקשורת ומקום בטוח הם המפתחות לשינוי. כשאדם מצליח להסביר לעצמו ולסביבתו את שעובר עליו, החוויות שלו, הקשיים והחוזקות שבו, וכשהוא חש כי יש מישהו בצד השני שבאמת מקשיב לו – עולמות נפתחים.

באופן דומה כשאדם חווה את הסביבה באופן שאינו כתוקפני, מבקר או חודרני הוא פנוי להקשיב, להפתח אליה ולבנות את הגשר הדרוש בין המציאות הפנימית שבו לזו החיצונית לו. כשאדם אוסף רצף של חוויות מיטיבות הוא מפנים את עצמו ואת הסביבה כחיוביים ולומד לייצר חוויות כאלו בכוחות עצמו.

תרגול בהתמקדות וסינון עיקר מתפל

מכיוון שרוב המתמודדים עם קשב וריכוז הינם בעלי רגישות גבוהה לעצמם ולסביבתם הם חשים הרבה ניואנסים וקולטים גירויים רבים מהסביבה. בין אם גירויים חיצוניים כגון תזוזות פיזיות, פיסות אינפורמציה, תגובות רגשיות של אחרים או גירויים פנימיים כגון רגישות פיזית, תחושות גופניות, רגשות ועוד.

בהתאם אחד מהקשיים המרכזיים שהם חווים הוא ״הצפת גירויים״ – יותר מדי אינפורמציה נכנסת למערכת וזה מעמיס ומציף. אחת הדרכים הטובות להתמודדות עם הצפה היא תרגול התמקדות וסינון של עיקר מתפל, אשר בנוי מכמה שלבים: 1 – חיזוק החיבור אל העצמי. 2 – מיפוי סך השיקולים והגירויים והרצונות. 3 – מיקוד בדברים החשובים לי באמת – סינון עיקר מתפל.

לדוגמא אדם אשר מכין ארוחת בוקר פתאום מקבל סמס לנייד, בא לו לקרוא בפייסבוק, רוצה לנוח בגינה ויש לו במציאות רק חצי שעה. הוא יצטרך:  1 – להתחבר אל תחושותיו הפנימיות שמכוונות את דרכו. 2. להבין ולמפות את הסיטואציה – מהן האפשרויות הקיימות וכמה זמן יש לו להתנהל איתם. 3. לתעדף את הדברים החשובים לו באמת ולהקדיש את תשומת ליבו לעיקר תוך סינון התפל.

המודעות לתהליך הופכת את אותו לקל יותר. כאשר אדם מונע ממוטיבציה פנימית במקום מתוך אילוץ חיצוני קיים סיכוי גבוה שלא רק שהוא יעמוד ביעדים שהוא הציב לעצמו אלא יחווה הצלחה מפעם לפעם.

מוטיבציה, הנאה והכלה של הקושי

מוטיבציה היא הבסיס לתנועה ותנועה מדויקת היא הבסיס להגשמה ובניית הערך העצמי. כשיש מוטיבציה פנימית האדם יצליח לגייס את הכוחות להתמודד עם האתגרים ולשחרר את הקשיים. מוטיבציה תנבע מעניין או אינטרס משמעותי וחיבור פנימי.

לדוגמא לאשתי יש אח שאובחן עם דיסלקציה ברמה גבוהה ובמשך שנים לא הצליח לקרוא או לכתוב אפילו הודעות טקסט. כאשר הוא עבר תהליך של חזרה בתשובה קריאת התפילה הייתה כה חשובה עבורו שתוך שנה הוא לימד את עצמו לקרוא באופן שוטף וכיום הוא כותב הודעות טקסט בלי שום קושי.

אחד מהגורמים שהכי משפיעים על מוטיבציה הוא הנאה. כל פעילות יכולה להחוות או כמהנה או כמרוקנת ומה שישפיע על כך הוא האופן שבו אנו מסבירים לעצמינו את הפעילות. לדוגמא שטיפת כלים יכולה להחוות מצד אחד כמבאסת ומצד שני כמהנה – אם נשים מוזיקה ונשוחח עם אדם קרוב בטלפון תוך כדי. לכן הפעולה עצמה היא חסרת משמעות פנימית והדבר המשמעותי הוא האופן שבו אנו מסבירים לעצמינו את הפעולה: עד כמה אנחנו מחוברים לסיפור שמאחורי הפעולה.

יכול להיות שאדם רוצה להקליט שיר שכתב. פעולת ההקלטה יכולה להחוות כמתסכלת ומתישה – להקליט שוב ושוב את אותו הקטע, להקשיב שוב ושוב למה שהקלטתי, לדייק תפקידים, לבחור את הסאונד המתאים ולהתאמן. כשיש לאדם מוטיבציה ורצון שהשיר יצא לעולם הוא ימצא את הדרך לגייס את הכוחות לעבור את האתגרים והסיזיפיות שבעשיה, ואף למצוא בה הנאה.

ה״גשר״ שבין תסכול להנאה נבנה דרך מסגור והכלה. לא תמיד יש פתרון קונקרטי לאתגר או לחוויית התסכול אך שאנו חווים כי אנו לא לבד בקושי ויש לו מקום – הוא מצליח להשתחרר ולפנות מקום לעוד חוויות. זה תהליך שקשה לנו לעבור לבד בעצמינו, אך עם אחרים תומכים התהליך הפנימי מופנם ואנו לומדים ״להכיל״ את עצמינו יותר ויותר. זה האופן שבו מתרחשים תהליכי גדילה והתרחבות רגשיים.

טיפול קשב וריכוז ADHD ילדים נוער מבוגרים מתבגרים תרפיה מוזיקה מוסיקה

כיצד עובד תהליך טיפולי?

כבני אדם קשה לנו להתרחב מעבר לגבולות של עצמינו מבלי העזרה של אחר. בין אם זה הורה, חבר קרוב או דמות טיפולית – האופן שבו אנו מתרחבים היא דרך קשרים עם ״אחרים מיטיבים״: דמויות משמעותיות שעוזרות לנו להתרחב באיכויות העומק שבנו – הכלה, אמונה בעצמי, בניה של מקום פנימי, התמודדות עם קושי ותסכול, גיוס מוטיבציה ועוד. כדי שהלימוד יהיה משמעותי הוא צריך לרוב לעבור דרך החוויה – מעבר להבנה השכלית או הדידקטית שלו.

בניית המיכל והקשר הטיפולי

תהליך טיפולי עמוק מתבסס על קשר בינאישי. על מנת שאדם יוכל להתמסר לתהליך הוא חייב להרגיש בטוח ושהוא יכול לסמוך על המטפל ואלו איכויות שנבנות לאורך זמן. רק כשהמיכל והקשר הטיפוליים מבוססים תתאפשר כקרקע בטוחה לעבודת עומק. רק כשאני מרגיש בטוח אני יכול להביא את כל החלקים שבי ולשתף גם בפגיעות ובדברים שקשים לי, להשתחרר ולגלות חלקים חדשים ולהתרחב. האדם יכול לשתף בחולשות, בחזקות ולבנות את החיבור הפנימי לעצמו, ורק מתוך חיבור פנימי ניתן ללמוד לנוע מבפנים ולא מבחוץ.

תנועה מבפנים מול תנועה מבחוץ: החופש לחקור ולהיות

רוב הילדים והמבוגרים שמתמודדים עם קשיי קשב וריכוז חווים את עצמם כמנוהלים מאילוצים חיצוניים ולא מתנועה פנימית. בקרב ילדים זה יכול להחוות כלמידה של דברים שלא מעניינים אותם באמת, תפקוד בביתם ממקום של ״צריך״ ולא ״רוצה״ או  דרישות חברתיות מקבוצת השווים. בקרב מבוגרים זה יכול להיות תחושה שהם עובדים בעבודה שהם לא מחוברים אליה רק כדי לסגור את החודש, תחושת ״ריצוי״ לאחרים בחייהם ועוד.

בטיפול אנו רוצים לתמוך בתחושת החיבור של האדם אל עצמו וכך לחזק את המרכז הפנימי – האחראי על החיבור לרצון ולעולם הרגשי. אנו מאפשרים לאדם לחקור באופן חופשי את חלקיו השונים ו וכך להתחבר פנימה. כשאני מרגיש שמותר לי ״פשוט להיות״ – מבלי שאני צריך להיות בהכרח מאורגן, מסודר, מרצה ו״כמו שצריך״ – אני מרגיש שיש לי חופש חקירה ותנועה – ומתוכו אני מחזק את היכולת לבחור ולהתחבר למרכז הפנימי שאינו נובע מאילוץ חיצוני. האדם יכול ללמוד, לפעמים בפעם הראשונה בחייו, מי הוא ומה הרצון שלו מעבר להיותו ״מתפקד״ או ״מרצה״. כשזה קורה האדם לומד לקחת אחריות על חייו והוא מבין כי הוא אחראי על עיצוב המציאות שלו.

הגורם המוטיבציוני: תנועה מחיבור, בחירה פנימית והנאה

כאשר קיים החיבור הפנימי אני יודע מה אני רוצה. כשאני יודע מה אני רוצה יש בי את המוטיבציה להגשים את זה במציאות, ומוטיבציה פנימית מהווה כוח שאינו תלוי בנסיבות חיצוניות, ולכן נשאר לאורך זמן ובעל עוצמה רבה.

ניתן ללמוד מילדים על תנועה ממוטיבציה פנימית: הם נעים מרצון לרצון ואין להם שאלות בעניין. כשמשהו ״מחובר אלי״ אני יודע את זה ואני לא צריך אף אחד חיצוני שיגיד לי או יאשר לי את זה. לא מדובר רק חיבורים רגעיים כמו לאכול חטיף, לשחק במחשב או לנסוע ברכבת הרים, המהווים גירויים חזקים שנגמרים כמו זרדים באש: נדלקים מהר ונכבים מהר. לכולנו יש צרכים עמוקים יותר כגון הגשמה, התפתחות, גדילה ועוד. מפגשים משמעותיים עם אנשים, עבודה על פרוייקט משמעותי, ביטוי אישי, תחושות של הצלחה והישגיות, למידה של משהו חדש ועוד.

לאחר שהבנו מה משמעותי עבורנו, כיצד נמקד את התנועה לקראתו?

תרגול במיקוד ובבחירה

ביום יום אנו נדרשים לאינסוף בחירות: מה נאכל, מה נלבש, האם ניתן תשומת לב לגירויים כאלו או אחרים, עם מי נהיה, איך נשקיע את הזמן שלנו ועוד.

בטיפול יש אפשרות להתבונן על חיי ״מחוץ לחיי״ וכך גם לקבל פרספקטיבה עליהם, וגם לתרגל בטיפול נושאים שמאתגרים אותי ביום יום במרחב מכיל, בטוח ומאפשר. לדוגמא סביר להניח שאדם שבחיי היום יום שלו מתפזר מדבר לדבר יתפזר גם בטיפול, אך במרחב הטיפולי יהיה אפשר להתבונן בזה מהצד, לדבר על זה ולתרגל תנועה ״אחרת״ בעזרת המטפל. כמו כן המטפל יכול לעזור בתרגול מיקוד הן בבחירת הדברים המשמעותיים והן בתנועה אליהם: מה חשוב באמת ומה אני בוחר לשחרר. בטיפול במוזיקה מתקיים תרגול מתמיד במיקוד ובבחירה – כפי שיפורט בהמשך.

חיבור אל כוחות ומשאבים: הגשמה וביטוי אישיים

אנשים רבים בעלי קשיי קשב וריכוז חווים פער בין המקום שבו הם רוצים להיות ביחס למקום שבו הם נמצאים והפידבק שהם חווים מהעולם החיצוני. הנטיה להתפזרות, הצפת גירויים ורגישות גבוהה יכולים להוביל לחוויה שהם לא מוצלחים וש״אין להם מקום בעולם״, ואלו מובילים לתחושות של חוסר שקט ודימוי עצמי נמוך. בטיפול אנו רוצים ״להחזיר את האדם אל עצמו״ ולעזור לו להכיר את חוזקותיו ולהתחבר אל הכוחות הפנימיים המצויים בו. באופן זו הוא יוכל לייצר יותר חוויות חיוביות שבהם העולם מבין אותו, מקבל אותו ושהוא חווה הצלחה.

כשנער יצירתי ורגיש שהתרגל לחוות כישלונות וחוסר הבנה בינו לבין העולם חווה שמבינים אותו, שיש מקום לביטוי היצירתי שלו, ושיש מקום לעולמו הרגשי – הוא מתחזק ולומד לקבל את עצמו כפי שהוא. כשזה קורה בתהליך טיפולי החוויה מופנמת ויכולה להשתחזר בחיים שמחוץ לטיפול.

התמודדות עם כישלון ואכזבה: הכלה, התמדה והתמרה (עיבוד)

שינויי עומק מלווים לרוב גם במצבי כישלון ואכזבה. פעמים רבות המציאות אינה כמו שציפיתי שתהיה וגם אני לא כמו שציפיתי שאהיה. אחד מהתרגולים המשמעותיים בתהליכי שינוי הוא היכולת להיות עם הקושי. כמו שתינוק שלומד ללכת נופל אינספור פעמים – כך גם אנחנו. התינוק אינו מתייאש כי יש שם דמות הורית שמאמינה בו, תומכת בו, מאפשרת לו זמני מנוחה ומעצבת את הסביבה באופן מותעם עבורו – מאתגרת אבל לא מדי. למרות שהתינוק נופל כל פעם מחדש הוא ממשיך לנסות ובסוף הוא גם מצליח.

בעולם המערבי הורגלנו לחשיבה דיכוטומית של טוב / לא טוב והפנמנו אותה גם כלפי עצמינו – יש לי את זה / אין לי את זה. בעולם האמיתי זה לא ממש עובד כך: כדי שנוכל להצליח אנו צריכים להתמודד עם גם עם המצבים הקשים בחיינו מתוך הבנה שכישלונות ונפילות הן חלק מההצלחה. המטפל שם כדאי לבנות מיכל לקשיים אלו. רק כשאדם חווה שיש מקום ומיכל הוא יכול לצעוד ״מעבר״ לקושי.

טיפול נפשי רגשי במוזיקה מוסיקה מרפאת קשב וריכוז נוער מתבגרים ילדים מבוגרים

כיצד טיפול במוזיקה יכול לעזור לאנשים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז?

מוזיקה מחברת את האדם לעצמו. כשאנחנו מתקשרים דרך מוזיקה – בין אם באמצעות שיתוף של שירים משמעותיים, אלתור רגשי בכלי נגינה או כתיבת שיר כחלק מתהליך טיפולי – אנו ברוב המקרים נרגיש פחות מאוימים מלדבר על התוכן בצורה ישירה. זה לא אני, זה לא אתה – זה המוזיקה. בשפה הטיפולית זה נקרא ״השלישי המוזיקלי״. הטיפול משלב תהליכי יצירה וביטוי, שיתוף שירים משמעותיים וכתיבת שירים יחד עם שיחה ופסיכותרפיה. מוזיקה יכולה לתמוך בטיפול בקשיי קשב וריכוז בכמה אופנים.

מרחב בטוח לביטוי, משחקיות וחקירה רגשית

מוזיקה מטבעה מזמינה ביטוי במרחב ״משחקי״ בו קל יותר לגעת בתכנים רגשיים. המוזיקה לעולם לא ״תכפה את עצמה מבחוץ״ ותמיד תגיע מבחירה פנימית: כשאדם יבחר לשתף שיר או לנגן בכלי סביר שהוא בחר בכך בעצמו. לביטוי אישי יש משמעות כאשר יש אחר שנוכח איתי – שיש ״עד״. באופן זה אדם עשוי לחוות שיש לו מקום ואישור בעולם החיצוני. מפגש דרך המוזיקה עשוי לייצר ״מקום״ למישהו שלפני כן לא היה לו,  חוויות של ביטוי והצלחה, מסוגלות ושותפות.

מוטיבציה והנעה מבפנים: אסתטיקה והנאה מהמוזיקה

אם בחרתי שיר כנראה שהוא נוגע בי רגשית. אם אני מנגן משהו כנראה שזה כי זה כיף לי. כשאני בוחר צלילים להפקה מוזיקלית באולפן מתוך מאגר של ביטים וסאונדים שנשמעים טוב יש בזה משהו מגניב ומרגש. עבודה טיפולית דרך המוזיקה מאפשרים מפגש עם תכנים רגשיים במרחב רך ומזמין. כשהתנועה מגיעה מבפנים המוטיבציה גדלה והאדם מתגייס לעבודה פנימית גם במקומות שבהם יש קושי ואתגר ביום יום.

תרגול בהתמקדות, סינון עיקר מתפל והתמדה

תהליכי יצירה מאוד מושכים בהתחלה: יש הרבה צבע ועושר צלילי שמדליק את החושים. כשמתחילים להתעמק מגלים שהרבה צבע יוצר עומס, בלבול והתוצאה היא לא תמיד כמו שרציתי בהתחלה. כדי להצליח אנו זקוקים לפיתוח של התמדה, ראייה רחבה במקביל לכניסה לפרטים, מיקוד בעיקר וסינון של התפל. נער בן 19 שעבדתי איתו פעם, אסיר לשעבר שהתמודד קשיים גדולים בקשב ובריכוז, שיתף אותי שהוא ישב שעתיים וחצי רק כדי לדייק את הסאונד של הקיק בקטע הטרנס שיצר.

גיוס משאבים להתמודדות עם קושי במרחב משחקי, רך, ומכיל

תהליכי יצירה מפגישים עם רגעים של תסכול וקושי, אך שהדבר חשוב לאדם הוא ימצא את הדרך לגייס את המשאבים הדרושים להתמודדות עם האתגר. במרחב של השלישי המוזיקלי הדרך אינה נכפית על האדם מבחוץ, אין לתהליך השלכות הרות גורל על חייו ויש לו אפשרות לתרגל הימצאות בקושי במרחב רך, בטוח ומכיל. לאדם יש את החופש לקבוע מהו הקצב והאופן שבו הוא רוצה לעבוד וכל החלטותיו מתקבלות מבפנים ללא שום לחץ או ציפייה חיצוניים. באופן זה היוצר הפנימי מתחזק ויכולות כמו התמדה, התמודדות עם קושי וחוויות של הצלחה מתחזקות ומתרחבות בכל תחומי חייו.

פידבק וחוויות של הצלחה

כשאדם יוצר במרחב טיפולי הוא חווה רגעים של הצלחות ומשוב חיובי. הוא לומד לחוות את עצמו כקומפטנטי (בעל יכולות) ובעל יכולת להדהד תכנים מעולמו הפנימי במציאות החיצונית. כשזה קורה הפער שבין החוויה הפנימית למציאות החיצונית מצטמצם ומתגלות חוויות של קרבה, מקום וביטחון.

סיכום

תהליך טיפולי בקשיי קשב וריכוז יכול לעזור בחיבור של האדם אל עצמו וכך הוא מתחזק, מכיר בכוחותיו ומתחבר לאישיותו הייחודית. הטיפול יכול להקנות גם ״ארגז כלים״ להתמודדות עם הקשיים השונים – התמקדות, תחושת ערך, סינון עיקר מתפל ובנית מרכז פנימי שמנווט את ספינת החיים. טיפול במוזיקה מאפשר מרחב מזמין ומפרה לתהליכים אלו מכיוון שאנשים המתמודדים עם קשב וריכוז יכולים למצוא את עצמם מחדש דרך המוזיקה, לגלות את הכוחות שבהם ובהדרגה לבנות מקום בטוח ומיטיב בעולם.

מוזמנים לשתף!

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
צייצו
שיתוף ב whatsapp
שלחו בוואטסאפ
שיתוף ב pinterest
שמרו בפינטרסט
שיתוף ב print
הדפיסו
שיתוף ב email
שלחו במייל

כתבות ומאמרים נוספים

מתבגרים מוזיקה מתבגר נערים טיפול רגשי מוזיקאי מוזיקאים קשיי קשב וריכוז הפרעת ADHD ADD טיפול רגשי אישי

טיפול בקשיי קשב וריכוז (ADD ו- ADHD) וטיפול במוזיקה

קודם
הבא
יובל בארי

יובל בארי

מטפל ומפיק מוזיקה, אב ל- 4.

מהבלוג

מתבגרים מוזיקה מתבגר נערים טיפול רגשי מוזיקאי מוזיקאים קשיי קשב וריכוז הפרעת ADHD ADD טיפול רגשי אישי

טיפול בקשיי קשב וריכוז (ADD ו- ADHD) וטיפול במוזיקה

קודם
הבא

בא לכם לשמוע על המסע הבא שיוצא, קטע מוזיקלי חדש או סדנא? יש לכם שאלה או בקשה? מוזמנים להצטרף לדרך היוצר.

לכתבות וקטעי מוזיקה נוספים

יובל בארי מטפל במוזיקה לוגו נוסף טיפול במוסיקה
היי, רוצים להתעדכן ביצירות ופלייליסטים חדשים שיוצאים?
סדנאות ומאמרים חדשניים בטיפול במוזיקה?
מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלי, אשמח לשמור איתכם על קשר!
(אי-חפירה מובטחת, יוצא מקסימום אחת לשבועיים)